W kierunku Szkoły bez stopni
5 kroków do Szkoły bez stopni
i poprawy efektywności kształcenia
Zapraszamy na cykl warsztatów, które mają na celu poprawę jakości i efektywności kształcenia oraz jakości wsparcia udzielanego uczniom w procesie uczenia się. Warsztaty te, pomagają szkole w wygodny dla niej sposób podjąć wyzwanie rezygnacji ze stopni wyrażonych cyfrą na rzecz informacji zwrotnej, pomagającej uczniowi w uczeniu się, wzmacniając jednocześnie kompetencje nauczycieli we wszystkich obszarach pracy z uczniami.
To kompleksowe wsparcie i pomoc w rozwoju rozpoczyna się od spotkania, które poświęcone jest organizacji nowoczesnego procesu uczenia się. I od tego warsztatu zaczynamy, aby potem podążać drogą wybraną przez szkołę.
Wszystkie warsztaty opierają się na zaangażowaniu, osobistym doświadczeniu oraz refleksji i planowane są na 4 godziny.
To działanie jest dla Ciebie jeśli
- Widzisz brak skuteczności oceny cyfrowej w procesie nauczania,
- Szukasz sposobu na wypracowanie dopasowanego dla twojej szkoły systemu oceniania bez oceny cyfrowej, zgodnego z prawem oświatowym.
- Chcesz wzmocnić kompetencje swoich nauczycieli w zakresie stosowania różnych modeli informacji zwrotnej służącej uczeniu się uczniów,
- Chcesz wzmocnić kompetencje nauczycieli w zakresie komunikacji, organizacji pracy zespołu,
- Chcesz włączyć wszystkich członków społeczności szkoły do dyskusji na temat oceniania i zrozumienia konieczności takiej zmiany
- Chcesz wprowadzić w szkole przemyślaną i potrzebną zmianę;
Podstawowy pakiet szkoleń:
01.
Organizacja procesu uczenia.
02.
Co zamiast stopni?
03.
Metody uczące myślenia.
04.
Poziomy i narzędzia informacji zwrotnej.
05.
Rodzice w procesie odejścia od stopni.
01.
Organizacja procesu uczenia się.
Organizacja nowoczesnego procesu uczenia się uczniów to warsztat, który pokaże w jaki sposób uczeń się uczy i co ma na to wpływ. Podpowie również, w jaki sposób zorganizować lekcję, aby była ona efektywna z wykorzystaniem siły informacji zwrotnej.
- Twoi uczniowie nie są aktywni na lekcji.
- Czujesz się przeciążony/a pracą i sfrustrowany/a brakiem efektów.
- Twoi uczniowie nie są zmotywowani i nie biorą odpowiedzialności za wyniki.
Korzyści:
- Poznasz sposoby budowania motywacji wewnętrznej.
- Uwolnisz się od nadmiernego poczucia odpowiedzialności, które budzi frustrację.
- Wzmocnisz świadomość o procesie skutecznego uczenia się.
- Dostaniesz narzędzie skutecznego monitorowania procesu uczenia się.
02.
Co zamiast stopni?
Warsztat drugi jest refleksją nad ocenianiem, jego celami i funkcją w rozumieniu prawa oświatowego. Jest też zagłębieniem się w podstawę programową i wykorzystaniem jej jako bazy do tworzenia określania celów kształcenia i tworzenia zadań edukacyjnych pozwalających te cele realizować bez stopni cyfrowych.
- Chcesz odejść od ocen, ale nie wiesz czym je zastąpić.
- Stawiasz oceny, a mimo to uczniowie nie uczą się.
- Uważasz, że ocena cyfrowa nie motywuje.
Korzyści:
- Poznasz cele oceniania i jego funkcję.
- Poznasz przykłady praktycznych rozwiązań na nieocenianie.
- Dostosujesz do swoich potrzeb formy monitorowania postępów uczniów.
- Nauczysz się projektować angażujące zadania edukacyjne dla uczniów.
03.
Metody uczące myślenia – proces uczenia w praktyce.
To dynamiczny warsztat, który polega na przepracowaniu z nauczycielami kilku metod w formie zadań edukacyjnych, które realizują dokładnie tak, w jaki sposób mogą to robić z uczniami w klasie, kształtując ich kompetencje społeczne i kluczowe. Dodatkowo nauczyciele poznają techniki uczenia się, które pomogą im nauczenie uczniów uczenia się.
- Uczniowie są mało zaangażowani na lekcji
- Chcesz, żeby samodzielnie docierali do wiedzy
Korzyści:
- Poznasz metody, które uruchomią emocje i zaangażowanie uczniów
- Zbudujesz “bank pomysłów” na efektywne zajęcia z różnych przedmiotów
- Nauczysz się kreatywnie wykorzystywać różne techniki uczenia się
- Zaplanujesz lekcje zgodnie z wymaganiami efektywnego procesu uczenia się
04.
Poziomy i narzędzia informacji zwrotnej.
Wzmocnienie kompetencji nauczycieli w zakresie udzielania informacji zwrotnej na różnych poziomach oraz narzędzia pomagające w jej udzielaniu, to główny cel tego warsztatu.
- Chcesz skutecznie udzielać informacji zwrotnej.
- Potrzebujesz narzędzi do udzielania informacji zwrotnej.
Korzyści:
- Poznasz poziomy udzielania informacji zwrotnej.
- Nabędziesz wprawy w konstruowaniu informacji zwrotnej w procesie uczenia.
- Poznasz narzędzia udzielania informacji zwrotnej.
05.
Rodzice w procesie odejścia od stopni
To warsztat skierowany do rodziców pomagający zrozumieć i zaakceptować odejście od stopni.
- Rodzice w Twojej szkole nie rozumieją dlaczego chcecie odejść od ocen cyfrowych?
Korzyści:
- Rodzice dowiedzą się czym jest ocena bieżąca według prawa oświatowego
- Rodzice zobaczą co jest ważne w procesie uczenia ich dzieci
- Rodzice zobaczą rolę informacji zwrotnej w procesie uczenia
- Rodzice zobaczą przykłady praktyk szkół, które odeszły od ocen i efekty tej pracy
Szkolenia uzupełniające:
Bez pakietu edukacyjnego i ocen w klasach I-III
I warsztat edukacja matematyczna.
II warsztat edukacja polonistyczna
- Chcesz wykorzystać pomoce wspierające potrzeby dzieci.
- Chcesz odejść od pakietu edukacyjnego i kart pracy.
- Nie wiesz jak zrezygnować z ocen cyfrowych, by motywować dzieci.
Korzyści:
- Poznasz efektywne metody realizacji podstawy programowej bez pakietu edukacyjnego.
- Otrzymasz bank pomysłów – “Co zamiast podręcznika”
- Dowiesz się jak wzmocnić motywację wewnętrzną dzieci.
- Wykorzystasz różne pomoce do prowadzenia codziennych zajęć bez podręcznika.
- Doświadczysz pracy z grupą.
- Będziesz rozwijać swoją kreatywność.
Diamentowa trójka efektywnej lekcji (warsztat sobotni)
- Chcesz, żeby uczniowie angażowali się w lekcje.
- Nie wiesz jak informować uczniów o bieżących postępach.
- Chcesz precyzyjnej projektować zajęcia.
Korzyści:
- Nabierzesz wprawy w czytelnym określaniu celów lekcji i kryteriów sukcesu.
- Poznasz modele informacji zwrotnej niewymagające rozbudowanych form.
- Nauczysz się budować z uczniami cele długoterminowe.